Het maken van snapshots is iedere fotograaf eigen. Een snapshot is een kiekje, momentopname of snel geschoten foto. Dat geldt ook voor de portretfoto’s van Ruth Hoeck. In plaats van van te voren een standpunt in te nemen en/of de geportretteerden een pose te laten aannemen, is het bij haar een resultaat van directe actie. Je ziet rondom de centrale figuren soms mensen half in beeld, op de rug gefotografeerd, of een arm die het van rechts of links het beeld binnenschiet. Maar omdat de composities voldoen aan de regels van derden en/of aan die van de gulden snede, levert het, in plaats van een rommelige indruk, een uiterst dynamisch effect op. Het worden gestileerde accentueringen van de vluchtige dynamiek die een snapshot typeert.
Ruth Hoeck documenteert haar omgeving, of beter gezegd, de mensen die haar omringen of haar interesse hebben. Er zijn veel foto’s uit de Staatsliedenbuurt en met name bezoekers, medewerkers en kunstenaars uit Zaal 100. De scherpte-instellingen voldoen niet altijd aan de regels, maar haar selectiecriteria zijn wat dat betreft niet gebaseerd op technische perfectie. Naast de compositorische uitgangspunten zijn de uitdrukkingen op de gezichten voor haar doorslaggevend. Daarin schuilt ook de kracht van de foto’s.
In de Spaarndammerbuurt was ze ooggetuige van het moment dat burgemeester Van der Laan uit zijn auto stapte. Een meneer die voorbij fietste was eveneens zo onder de indruk dat hij zijn fietsslot uit zijn handen liet glippen. De burgemeester raapte het meteen voor hem op om het hem te overhandigen. Reden voor de man te vragen een selfie met hem te mogen maken. Dat moment is door Ruth meesterlijk vastgelegd; een toevallige ontmoeting op meerdere niveaus. De grenzen tussen familie- en buurtalbum vervagen. Zo brengt ze theatergezelschap Kijk ongedwongen en op levendige wijze in beeld... als een wilde voetbalclub. Niemand is blijkbaar klaar voor de foto. Sommige deelnemers zoeken zelfs hun plek nog. Zo’n foto vormt voor Ruth dan de uiteindelijke keuze.
Expositie van 1 t/m 31 maart .
Aja Waalwijk voor de Staatskrant maart 2017