In de maand november exposeert Ronald Ubels (1956) aquarellen en olieverfschilderijen in Zaal 100. Hij studeeerde Vrije Kunst aan de Gerrit Rietveld Academie. Landschappen in en rond Amsterdam, dieren en erotische afbeeldingen vormen de spil van zijn werk. De landelijkheid in de stad: aangeharkte parken, wilde woekertuinen, groene ruimtes tussen woonblokken, flatgebouwen in een boerenomgeving; grensgebieden tussen stad en platteland, maar ook tussen figuratie en abstractie.
Aquarellen worden volgens Ubels vaak tuttig. Hij probeert dit te vermijden door met abstracte elementen figuratie te suggereren en vice versa. Om die reden werkt hij vaak wat grof, met duidelijk zichtbare verfstreken. De werken stralen een enorme levendigheid uit. Zijn composities zijn indrukwekkend. Op een aquarel van houtzaagmolen De Otter langs de Kostverloren Vaart torent de molen boven de omringende architectuur uit. Vanwege het lage perspectief worden licht en lucht als het ware de stad ingetrokken. In Ubels werk verbinden plantsoenen zichtbaar de woonblokken. Alle natuur in de stad krijgt bij hem een context.
Er zijn, zoals gezegd, ook de erotische prenten. Een struise boerenmeid die ondeugend haar borsten laat zien aan een groepje jongetjes . Een vrouw in een korte rok die voorovergebogen en zonder slipje in een trapportaal staat. De toeschouwer kijkt tegen haar geslachtsdeel op. Maar of het een transsexueel is, een hermafrodiet een vrouw blijft in het midden. De vrouwelijkheid in het algemeen fascineert hem, maar ook de strijd tussen de sekses, symbioses tussen vrouwelijk en mannelijk.
'Ik krijg wel eens te horen dat het seksistisch is, maar ja dat is mijn fantasie. Net als de dieren die ik schilder. Ze komen, vliegen, zwemmen of lopen mijn schilderijen binnen en ze doen iets. Ze ontstaan en komen te pas en te onpas in mijn werk terecht, vaak weer in een setting. Bisons dreigend tegenover elkaar of een rat op een gezicht.' Een tentoonstelling die, om meerdere redenen dus, de moeite van een bezoek waard is.
te zien in november 2010 in Zaal 100
Aja Waalwijk voor de Staatskrant november 2010