In 3 december tot 3 januari exposeert Rindeltje Doornbos een serie acrylschilderijen van mens- en dierfiguren in Zaal 100. Ze schildert met haar vingers en weet haar onderwerpen zo neer te zetten dat het lijkt alsof ze zijn afgetast in de ruimte, alsof ze vanuit het voelen zijn ontstaan.
"Een penseel is het verlengstuk van een vinger. Ik heb het in de vingers. Met mijn duimen maak ik draaibewegingen. Met mijn pink doe ik details, maar gebruik ook de andere vingers als er een andere kleur in het spel is. Achtergronden zet ik op met de vlakke hand. Ik werk altijd op doeken met een kant en klare achtergrond. Nadat ik ze maak duurt het soms wel enige tijd voordat ik er wat mee doe. Wanneer ik iets of iemand wil schilderen zie ik op een gegeven moment een passende kleurstelling. Daarna ontstaat het beeld vanzelf. Het wezen van een dier of mens zit in ogen en gezichtsuitdrukking. Bij een hond draait alles om de snuit. Het gaat om emoties. Kunst moet emoties losmaken, los laten."
Rondom ogen, neuzen, snuiten en snavels zijn gestroomlijnde huidplooien, haren en veren met grote bewegingen aangebracht. Alleen de meest wezenlijke kenmerken van kop, hoofd of personage komen vanuit de handbewegingen naar voren. Wat opvalt is de doorstroming van voor- en achtergrond. In losse contouren van opgehoogd wit, maken de figuren soms een zwevende, transparante indruk. Toch zijn het geen ijle personages, integendeel. Er is een schilderij van een zwaan die zijn territorium letterlijk in zich draagt. Opgenomen in een grasperk wordt de zwaan het grasperk en het grasperk wordt zwaan. Voor- en achtergrond betrekken elkaar en laten elkaar tegelijkertijd los. Rindeltje Doornbos brengt het tasten in beeld, schildert figuren die als in een streling zijn neergezet. Een streling voor het oog.
Opening expositie woensdag 9 december 20:00 uur
Aja Waalwijk voor de Staatskrant december 2015