Rembrandt Maarten (1977) houdt het bij kleur en vorm. Hij schildert doeken vol lijnen, kleurvlakken en verfspatten in lagen over elkaar. Zijn 3-D schilderijen bestaan uit beschilderd karton dat een paar millimeter voor het doek zweeft of uit openingen in het doek waarachter weer andere kleurschakeringen zichtbaar worden.
Over doeken in een basiskleur geschilderd, plakt hij uitgescheurde papierstroken waarop kleurvlakken in ecoline zijn gezet. Behalve structuur levert dit ook een bijzonder scala aan kleurcombinaties op. Door nieuwe kleurvlakken toe te voegen en er daarna verf overheen te spatten ontstaat een vibrerend geheel; een spel tussen voor-, midden- en achtergrond. De eenkleurige achtergrond brengt diepte, laat de toeschouwer a.h.w. door of langs de verschillende lagen heenkijken. De dripping op de voorgrond brengt samenhang middels verweving. De stukken ertussen vormen weer een op zichzelf stand, vaak ritmisch geheel. Rembrandt Maarten: "In mijn schilderijen staat de materie centraal. Het gaat mij niet om huisjes of boompjes maar om het gewoon te laten komen. Gepriegel is niet mijn stijl. Je geeft een veeg en dan moet er uiteraard een nieuwe veeg worden gezet. Zo ontstaat de combinatie van vorm en kleur en gaat het een kant op die je vaak niet verwacht." Naast abstract werk zijn er een paar anekdotische taferelen als de uitgewerkte droedel van een spinachtig figuur en reliëfs met Smiley's die Rembrandt beschouwt als het meest positieve logo ooit. Hij heeft er een drietal op zijn lichaam laten tatoeëren. Over het waarom van zijn keuze te gaan schilderen: " Ik zou Pieter gaan heten, dat wilde mijn vader want dat hoorde bij de familietraditie. Mijn moeder vond Rembrandt een mooie naam. Gelukkig voor mij werd drie weken voor mijn geboorte de oorlogsmisdadiger Pieter Menten opgepakt. Het leidde wel tot plagen en pesten in mijn jeugd, maar door rustig te blijven verdween dat ook weer. Als je Rembrandt heet dan moet je natuurlijk wel gaan schilderen, dus vandaar."
Rembrandt Maarten woont en werkt in de Zeeheldenbuurt. Zijn schilderijen zijn te zien in Zaal 100 van 2 tot 29 februari 2012.
Opening 2 februari 2012 om 20.00 uur; restaurant open vanaf 18.00 uur.
Aja Waalwijk voor de Staatskrant februari 2012