Van 18 november tot 15 december exposeert Fred Fritschy (1932) etsen, aquarellen en tekeningen in Zaal 100. De afbeeldingen van o.a. Prinseneiland, De Wittenkade, Weesperzijde, Kattenburg en het havengebied vormen een ware ode aan Amsterdam; die van de natuur in Frankrijk en Nederland zijn een hommage aan het leven.
De kracht van het werk schuilt hem, naast de trefzekerheid van afbeelding, in de door weersomstandigheden bepaalde atmosfeer. Met netwerken van lijnen in vlakvullende, alles doordringende grijstinten weet de kunstenaar die atsmosfeer te vangen en daarmee ook een bepaalde sfeer of stemming vast te leggen. Op het natgeregende zonbeschenen asfalt van de Middenweg knalt in het midden van de aquarel het wit van het papier je oogverblindend tegemoet. Niet alleen de straat is herkenbaar, ook die schittering. Juist deze tijdgebonden veranderingen van licht en lucht maken de afbeeldingen tijdloos of van alle tijden.
De etsen zijn monumentaal opgezet en dragen een gestileerd schetsmatig karakter. Uiterst zware en fijne lijnen en vlekken vullen elkaar aan in een spel van licht en donker, deel en geheel. Ook in de schilderingen hebben gebouwen en boten zware contouren, maar gehuld in een sluier van zonlicht, mist of avondlucht, dus in één toon opgezet, vormen ook zij een absolute eenheid. Door compositiekeuze en technische benadering lijken ook heden en verleden in elkaar op te gaan. Fred Fritschy neemt op adembenemende wijze het Amsterdam van o.a. Breitner en Rembrandt in zijn oeuvre op. Hiermee overstijgt hij de eeuwen.
In zijn atelier is op een enorm doek deze uiting van transtemporaliteit letterlijk in beeld gebracht. Op zijn 'Ode aan Kattenburg' is de Oosterkerk afgebeeld in een zeventiende eeuwse setting vol modern geklede mensen naast Breitneriaanse types. Het valt niet eens meteen op.
Behalve Amsterdamse stads- en havengezichten, veel natuurlandschappen uit Frankrijk. Soms een stap richting surrealisme. De serie Chaos bestaat uit drie geaqarelleerde landschappen met een lage horizon en enorme wolkenl uchten. Op de eerste aquarel is een huis zichtbaar aan de horizon, in de wolkenpartij op de tweede zijn drie vrouwen te zien. Het derde landschap is omgedraaid en zweeft voorbij.
De in Amsterdam geboren Fred Fritschy woont en werkt sinds 1975 in de Staatsliedenbuurt. Recentelijk zijn enkele van zijn etsen aangekocht door het Rijksmuseum.
Opening expositie Maandag 18 november 20.00 uur.
Aja Waalwijk voor de Staatskrant november 2013