Fabrice Hund verwierf tussen 1986 en 1992 bekendheid met zijn "Ronde van Amsterdam", een schilderprojekt op een aantal muren rondom het centrum van de stad. Binnen het kader van deze happening werkte hij o.a. aan een wandschildering in de van Hallstraat en aan een marathonschilderij tussen de allombekende boogjes bij de Haarlemmerhouttuinen. Dit als reaktie op het toenmalige grijze beton en de "overkill" aan publex.
Behalve aan een kunstuitleen die deze maand in de Pijp geopend wordt werkt Fabrice sinds enige tijd aan een prentenkabinet. Het gaat hem om situaties, niet allen wat de setting van het werk betreft, ook binnen de afbeeldingen zelf. De figuren die zijn schilderijen bevolken vari‘ren van sensuele vrouwenlichamen tot strijdende echtparen tot de meest vreemdsoortige wezens, openluchttaferelen in door huizen afgebakende horizons, of figuren die zich over een abstrakt kleurvlak bewegen. Op een van de doeken zit een groene dame op de rug van een geel dier dat zijn tong uitrolt "Het beest is getemd, wie weet is het een nieuw mythologisch dier": zegt hij. "Ik laat het schilderij uit zichzelf ontstaan, het verhaal kun je er zelf inleggen. Het gaat om de beheersing van het wilde. Symboliek speelt daarbij soms een rol. Het menselijk oog is bijvoorbeeld dol op drie. Als een compositie uit drie delen bestaat, dan is er harmonie, ook al is er a-symmetrie. Het gaat er als kunstenaar om uit dode materie iets levends te maken. Voor mij is elk kunstwerk daarom een ode aan de schepping."
"Het prentenkabinet van Fabrice" in Zaal 100, opening donderdag 5 maart, vanaf 17.00 uur.
Aja Waalwijk voor de Staatskrant maart 1998