Geboren in Caracas, Venezuela (1969) kwam Efrain Giron in 1993 naar Amsterdam om kunst te studeren aan de Gerrit Rietveld Academie. Hij studeerde er in 1998 af. In mei 2000 exposeerde Efrain in Zaal 100. Wat mij het meest bijbleef was dat hij kunst en party-time combineerde. Gewapend met een zacht kruis van rose pluche dat hij als een levensgrote teddiebeer om zich heen kon slaan opende hij met zijn vrienden en vriendinnen de tentoonstelling met een ware show vol travestie. Het was een nachtfeest op klaarlichte dag. Recentelijk kwam ik hem tegen. Het toen geëxposeerde werk en dat wat aan de expositie voorafging is nu gebundeld in een boekwerk: Twenty Years of Art.
Het boekwerk doorbladerend komen de herinneringen weer naar boven. Het schilderij van het onderlijf van een baby die in een cosmische draaikolk of in een tredmolen van sterrenstelsels lijkt te wandelen. Het schilderij van een dikke naakte vrouw op een toilet die een w.c. rol afwikkelt. Een halve engel die voor een spiegel knielt en wiens bovenlichaam overgaat in een ruïne terwijl zijn bovenlichaam terugkijkt door de spiegel. Beelden van onderlijven met barsten en open als gebroken vazen, landschappen vol fallische 'unidentified raised objects'. "Ik zocht naar hoe ik pornografie en estetica kon verbinden, hing de foto van een naakte man achter een netkous, maakte tekeningen van mannen met schortjes en halsbanden en van een electrische maar ook met de hand te bedienen ejaculeermachine.
Een van de oudste tekeningen toont een kerkgebouw in een scherp perspectief van bovenaf gezien. 'That's God looking at the church while falling down', is zijn reactie. Daarna volgen afbeeldingen van Jezus als travestiet met een doornenkransje en een heilig hart aan de boezem gedrukt. Zijn eerste Gay-Jezussen dansen sierlijk met bloedende handen en voeten hun voiles vasthoudend tussen de gespreide armen. Foto's van een driedimensionaal beeld van Jezus als ballerina. Op een van de laatste afbeeldingen uit 2008 probeert Jezus kwaad van het kruis af te komen.
Voorts is er een serie van Johannes die Jezus doopt. Ze zijn beiden naakt. Johannes staat tegen de achterkant van Jezus aan die zijn handen bedeesd voor zijn geslachtsdelen houdt. "Als kind vond ik de doping van Jezus door Johannes al heel gay. Mijn grootmoeder wilde er niets van weten als ik zei dat ik dat ook wel wilde, naakt met Johannes achter me. Ze begreep het niet, maar Jezus zit in iedereen, dus ook in mij". Efrain construeerde mallen voor marsepeinen kruisbeelden en maakte een levensgroot afgietsel van een spaans Christusbeeld om er een leger heilig hartbeelden mee af te gieten. Hij werkt momenteel nog steeds aan afdrukken en beschilderingen daarvan.
Hij toont mij Washington als travestiet op een dollarbiljet. "Ik vond Washington altijd heel vrouwelijk. Hij droeg niet voor niets een pruik. Een beetje make-up en kleur in het haar voldeed al. Ik wil dit beeld uitvergroten. Het origineel is vies, maar als je het digitaliseert en op mooi papier afdrukt is het net als wat je met cosmetica bereikt: een prachtig kunstwerk. Ik begon kunst te ontdekken op school. Ik zou het dada of surrealisme noemen. Het komt allemaal uit mijn verbeelding. Het is een soort recycling van herinneringen en dingen die ik vind. Als een streep er cool uitziet, dan bewaar ik het, evenals een mooie vlek. Later brengt het iets nieuws op. Het is ook als een associatieve vorm van decoreren. "
Op sommige vellen komt de tekening op de andere kant er vaag doorheen. Dat is een van de elmenten die hij interessant vindt. Er zweven werelden door elkaar. In een wat grotesk wolkig vrouwenlijf zijn rode vlekken zichtbaar van de schildering erachter. Het geeft het een poëtische spanning die soms weergaloos is.
Eem contractionist wiens hoofd in zijn achterste verdwijnt. Engel met scheermes Een tussen boomwortels opstijgende ziel, een gevleugeld orgaan, bubbels met bloed, een konijn dat een tent-kerk uitrent, een madonna die haar baby de borst geeft. Een Uri Keller bestek lijkt omhoog te buigen Voor zijn zuster bij de tandarts, maakt hij een varant opo de schreeuw van Munk
De brief ontvangend dat hij op de Rietveld Akademie werd aangenomen viel samen met zijn 25ste verjaardag. Hij tekende een gespierde man met een brandend hart.
Aja Waalwijk 2014