Aad Wooning (1944) stelt in maart een serie potloodtekeningen tentoon in Zaal 100. Het lijken illustraties uit een sprookjesboek: olifantjes, gedecoreerd met bloemen, vissen die door de lucht zwemmen, bloemplaneten, vruchten of bloemvazen die even groot zijn als bomen, paddenstoelen of huizen. Het spel met de verschillende proporties lijkt een logisch gevolg van de vele kabouters en olifantjes die de landschappen bevolken. Een van Aad's iconen is de Marihuanavogel, het plantvogeltje dat hem laat zweven. Voor Aad Wooning is op papier alles mogelijk.
"In India zag ik voor het eerst hoe olifanten met bloemen werden beschilderd. Het olifantje betekent veel voor de mensheid. Het is het grootste kindje op aarde en het is zachtaardig. De olifantasie gaat over heel groot en heel klein. Het is heel zacht voor kleine diertjes. We zijn zelf ook beestjes, dus daar leren we van, als familie onder elkaar. Voor hen zijn wij kaboutertjes. De vliegenzwam heeft heel wat betoverd op aarde en doet dat nog steeds. Ik heb al de heilige plantjes kunnen gebruiken om tot inspiratie te komen. Het contact met de natuur is pure magie. In Nepal begon ik in 1967 met bloemetjes te schilderen; vormen en kleuren met een centrum. Het tekenen werd een meditatie, een ongestoord nietsdoen. De architectuur van de natuur gaf mij een voorbeeld van een centrum dat ik zelf ook ben. Een bloem is helemaal rond en weerspiegelt de eeuwigheid en het ogenblik. Het centrum is de eeuwigheid, daar zwemmen we in. De wereld stopt niet bij het menselijk lichaam maar is in de hele natuur aanwezig. Vanuit de kosmos zijn wij een stofwolk. Kom je dichterbij dan zie je een bacterie, een bak-terra, een bak aarde. In de eeuwigheid zijn we nietig, net als de vogels en de mieren. Ieder mens is een vogel. Het is maar een fantasie dat we mensen zijn."
De tederheid waarmee de tekeningen zijn gemaakt, de pasteltinten en uitgebalanceerde composities maken het werk bijzonder. Er staat een plant op een planeet. Geen planeet maar een bloem. Geen plant maar een Marihuanavogel; een kathedraal.
Te zien in Zaal 100, De Wittenstraat 100, van 1 maart tot 1 april. Opening donderdag 1 maart 20.00 uur. Restaurant open 18.00 uur.
Aja Waalwijk voor de Staatskrant maart 2012