Het
ging in Zaal 100 om een voorproefje van het drie dagen durende festival
dat in het BIMhuis en Paradiso gehouden werd. De oorsprong van het festival
ligt in het in Zaal 100 georganiseerde Tetzepi/TryTone Festival, dat al
enkele jaren zeer succesvol is.
De optredens zijn vooral bedoeld als muzikale ontmoetingen tussen muzikanten.
Muziekimprovisatie en experimenteren waren de sleutelwoorden. In verschillende
groepscombinaties lieten de musici zien wat ze in huis hadden, waarbij
de relatie tot jazz vaak moeilijk te herkennen was. Organisator en trompettist
Hans Leeuw praatte de acts aan elkaar.
De eerste performance kwam van dwarsfluitspeelster Anne La Berge, altsaxofoniste
Esmée Olthuis (van de Nederlandse improvisatieband Tetzepi, en tevens
één van de organisatoren) en de Zwitserse drummer Lucas Niggli.
De toon van de avond werd meteen door deze eerste ontmoeting gezet. De
groepsleden verrasten het publiek door een ongewoon samenspel van klanken.
Wanneer het onsamenhangend en rommelig dreigde te worden, slaagde het trio
er altijd in de harmonie terug te vinden.
De virtuose drummer Lucas Niggli speelde in het merendeel van de acts
mee, zo ook met altsaxofonist Guillaume Orti (van de Frans-Nederlandse
groep Kartet) en gitarist Damien Cluzel (afkomstig van het trio Man Bites
Dog). Met zeer complex en inventief slagwerk imponeerde hij de toehoorders.
Sommige groepscombinaties werden ter plekke bedacht. Zo kwam Guillaume
Orti vlak voor de pauze met het idee om ?iets? met alle blazers te doen.
Het resultaat was verfrissend en onverwachts. Opvallend was het onconventionele
gebruik van de instrumenten. Zo had Tobias Klein (Man Bites Dog en tevens
organisator) een plastic doosje van een filmrolletje tussen de snaren van
zijn bas geklemd en gebruikte Michael Rörby (Tetzepi) een glas voor
een speciaal geluidseffect bij zijn trombone.
Voor mensen die niet bekend zijn met deze experimentele muziek, klonk
het allemaal wat wild in de oren. In de pauze lichtte bassist en organisator
Edwin Wieringa de muziekavond toe. Hij gaf toe dat de muziek op deze avond
inderdaad geen klassieke jazz is. Wél vinden deze 'new ways of jazz'
hun oorsprong in deze muziek: "Het is niet echt jazz, maar het is wel gebaseerd
op een bepaalde jazz drive. Er zijn invloeden te horen uit de popmuziek,
de wereldmuziek en de klassieke muziek."
Het is een muziekstijl die in ontwikkeling is, en niet alleen in Nederland.
Het van oorsprong Nederlandse fenomeen heeft volgens Wieringa een sterk
Europees vervolg: "Door het improviseren en de uitwisseling met musici
uit andere landen, doen we inspiratie op." Naast het TryTone Festival is
Wieringa dan ook hard bezig met de organisatie van een nieuw muziekproject
waarbij Nederlandse, Franse en Belgische artiesten drie dagen lang gezamenlijk
optreden.
Elke derde woensdag van de maand om 21 uur wordt in Zaal 100 (De Wittenstraat
100) het Tetzepi/Trytone Festival gehouden. Entree: 4 euro info: www.trytone.org,
tel. 4864321
|
|